سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

افزایش مصرف خودسرانه داروهای ضد درد اعتیاد آور

    نظر

داروهایی چون ترامادول و دیازپام به ترتیب پرمصرف‌ترین نوع داروهای مخدر میباشد و مصرف ترامادول با تجویز خانواده در افراد زیر16سال هم دیده می‌شود.: متأسفانه مصرف خودسرانه این داروها، همچون بسیاری از داروهای مسکن معمولی در جامعه رواج دارد؛ با این تفاوت که این داروهای ضد درد قوی، نسبت به مسکن‌های معمولی اعتیادآورتر هستند.
متاسفانه قصور برخی داروخانه‌ها در فروش غیرقانونی و آزاد و بدون تجویز پزشک این داروها قابل توجیه نیست و گفت: این عامل در کنار فرهنگ غلط مصرف خودسرانه دارو، به عاملی برای بی‌توجهی به مضرات و گسترش مصرف داروهای ضد درد تبدیل شده است.

این داروی مخدر و اعتیادآور تنها با نسخه پزشک برای معالجه دردهای مزمن به صورت پیوسته و در طول شبانه‌روز تجویز می‌شود و مصرف آن بدون تجویز پزشک به شدت خطرناک است.
مصرف خودسرانه داروهای ضد درد، خطر «اور دوز کردن» و این اتفاق نیز، خطر مرگ را در پی دارد، خاطرنشان کرد: مصرف داروهای ضد درد بویژه ترامادول با تجویز خانواده در مواردی حتی در افراد کمتر از 16 سال مشاهده شده و این در حالیست که داروهای ضد درد اعتیادآور حتی از سوی پزشکان برای افراد دارای کمتر از 16 سال سن تجویز نمی‌شود و لذا ‌مصرف خودسرانه این داروها در این سنین، قطعا خطرات و عوارض شدیدتری از جمله مرگ را به دنبال خواهد داشت.
ایجاد حالت صرع، کند شدن تنفس و ضربان قلب، ‌گیجی و خواب‌آلودگی و در نتیجه ایجاد مشکل در خوابیدن، ‌تاری دید، ‌ملتهب شدن پوست، ورم کردن صورت و لب‌ها، زبان یا گلو و خارش شدید پوست را از جمله عوارض مصرف داروهای ضددرد است.