سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

گرایش هشدار دهنده دانشجویان به مصرف تفننی مواد مخدر

    نظر

آمار دانشجویانی که یک بار یک نوع ماده مخدر را تجربه کرده اند بسیار بیشتر از تعداد معتادین حرفه ای در محیطهای دانشگاهی است، افزود: بر اساس تحقیقی که انجام شده است بین 20 تا 30 درصد از دانشجویانی که به عنوان نمونه این تحقیق در نظر گرفته شده بودند، اعتقاد داشتند تنها یک بار مصرف مواد مخدر اعتیاد آور نیست و شیوع چنین برداشتی در میان دانشجویان تصوری خطرناک است. کارشناس مراکز مشاوره در دانشگاههای شهر تهران حشیش را ماده مخدری دانست که تعداد قابل توجهی از دانشجویان تجربه مصرف آن را برای یک بار داشته اند و در این زمینه ضروری است مسوولین مختلف بویژه متصدیان امور دانشگاهی در خصوص چگونگی توزیع و مصرف این مواد کنترل های لازم و پیشگیری های اولیه را مبذول کنند. بر اساس یکی از تحقیقات صورت گرفته حدود 40 درصد دانشجویان برای یک بار مصرف حشیش را تجربه کرده اند" اظهار داشت: البته تجربه مصرف مواد در محیط های دانشجویی بیشتر به صورت تفننی است و موادی مانند حشیش، ترامادول و برخی از قرصها بیش از سایر مواد مخدر مصرف می شود. گرایش برخی دانشجویان بیشتر به سمت موادی است که سطح هوشیاری، یادگیری و پردازش اطلاعات را در آنها افزایش دهد و با این باور غلط که موادی مانند حشیش با یک بار تجربه اعتیاد آور نیست به این ماده گرایش بیشتری دارند. موادی مانند حشیش و ترامادول اگرچه ابتدا به ساکن تجربیاتی همچون افزایش سطح هوشیاری را ایجاد می کنند اما پس از یک بار مصرف، باعث به وجود آوردن پدیده تحمل می شوند بدین معنی که بدن برای هر بار مصرف به مقدار بیشتری از این مواد نیاز دارد. کارشناس مراکز مشاوره در دانشگاههای شهر تهران اظهار داشته اند: مصرف مواد اعتیاد آور در میان دانشجویان غیربومی و خوابگاهی به دلیل وجود استرسهای بیشتر و زندگی جمعی بیشتر از سایر دانشجویان است . از این رو دانشجویان خوابگاهی بیشتر در معرض خطر مصرف مواد هستند.

 گرایش دختران به مواد مخدر رو به افزایش است

همانطور که در جامعه نیز اعتیاد در مردان بیشتر از زنان است، آمار مصرف مواد در میان دانشجویان پسر نیز از دانشجویان دختر بیشتر است. البته در سالهای اخیر گرایش دختران نیز به استفاده از مواد، سیگار و الکل افزایش یافته است. اعتیاد در بین دانشجویان دختر نیز به طرز وحشتناکی رو به افزایش است که این امر باعث نگرانی در محیط دانشجویی شده است. باید برای دانشجویان دختر  که دچار افت تحصیلی و مشکلات خانوادگی و عاطفی هستند، راهکاری اندیشید.

نباید مسئله اعتیاد در محیطهای دانشگاهی را سیاسی دانست

وقتی اعتیاد را به منزله بیماری درنظر می گیریم نباید وجود این بیماری در دانشگاهها را به مسائل سیاسی مرتبط کنیم. اعتیاد در کل جامعه ما به بحران تبدیل شده است، بنابراین دانشگاهها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اعتیاد یک آسیب اجتماعی است باید آن را بپذیریم و برای حل این مشکل راهکاری ارائه کنیم