سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

روشهای پیشگیری از عود

    نظر

هدفهای اساسی برخوردار از اولویت خاص

پیشگیری از عود وبازگشت روش نظام مند آموزش به درمانجویان است تا آنان بتوانند نشانه های هشدار دهنده عود را شناسایی وآنها را کنترل کنند.برای رسیدن به این هدف اقدامات پیشگیرانه زیر توصیه میشود.

1-کمک به درمانجو درجهت حفظ وادامه حالت ترک یا خوداری از سوء مصرف مواد وتغییر کلی سبک وشیوه زندگی به نحوی که فرد بتواند در جهت «غیر معتاد بودن»تغییر هویت دهد. بدهی است در مورد اکثر افرادی که در حال کوشش برای ترک سوء مصرف وپرهیز از مصرف مجدد آن هستند هدفهای اساسی برای حفظ ونگهداری حالت ترک از اولویت خاصی برخوردار است.برای دستیابی به این اهداف خاص برنامه پیشگیری از عود باید کوشید:

-مهارتهای شناختی و رفتاری لازم برای شناسایی وپیش بینی موقعیتهای خطرناک «از لحاظ مصرف مجدد مواد»واجتناب ومقابله با آنها را به خود درمانجو بیاموزید.

احساس اعتماد به نفس وخودکفایی درمانجو در باره امکان ادامه حیات بدون مواد را  افزایش دهید.

2-تغییر کلی شیوه زندگی را به همان اندازه هدف اول قابل توجه است مد نظر داشته باشد.برای رسیدن به این منظور لازم است:

-قالبهای رفتاری وعادت نا سالم او شناسایی وتغییر داده شود.

-به فرد کمک شود تا فعالیتهای مثبت و شادی آوری را که در شرایط زندگی او امکان پذیر هستندکشف وبه جای سوء مصرف مواد یا رفتارهای منفی دیگر به آنها بپردازید.

3-به درمانجویان کمک کنید تا عوامل خطرزای عود را تشخیص دهند و راهبردهای لازم  برای مقابله با آن را اتخاذ کنید.از عوامل مهم دخیل در فرایند بهبودی تشخیص عوامل خطر زا و دوره های بحرانی است.ضمن آموزش به درمانجویان برای تشخیص این عوامل آموزش مهارتهای مقابله ای چون آرام سازی مراقبه ابراز وجود وسایر روشها از اهمیت بسیار برخوردار ند.

4-به درمانجویان کمک کنید تا بازگشت را یک فرایند ورویداد تلقی کنند.هنگامی که به درمانجو آموزش داده شود که این تغییرات را به مثابه فرایندی از بازگشت تلقی کند که آخرین مرحله آن مصرف مواد است آمادگی بیشتری برای به کار گیری مهارتهای مقابله ای مربوط پیش از وقوع مصرف مواد پیدا می کند.

5-به درمانجویان کمک کنید تا فشارهای اجتماعی برای مصرف مواد را تشخیص دهند وبا آن مقابله کنند.نخستین گام تشخیص ارتباطات شامل مواردی چون: زندگی کردن یا گذاشتن قرار ملاقات با یک فرد معتاد ویا دیدار با یک معتاد و یا هر موقعیتی است که مممکن است درمانجو را در معرض مواد مخدر قرار دهد.

6-به درمانجویان کمک کنید تا یک شبکه حمایتی پیشگیری از بازگشت ایجاد کند. برقراری ارتباط با برنامه های دوازده گامی تشویق بشوند. به هر وجه بیماران معتاد نباید سعی کنند که در تنهایی بهبود پیدا کنند.

7-به درمانجویان کمک کنید تا برای گسیختگی لغزش یا بازگشت  طرحی بریزند.منابع پژوهشی اذعان می دارد که بیماران باید برای زمانی که لغزش اتفاق می افتد  طرح فوریتی داشته باشند که با توجه به آن از بازگشت کامل آنها جلوگیری شود. برای این امر عقد یک قرارداد یشگیری از عود مجدد به بیمار توصیه می شود.قراردادی که گامهای خاص لازم در مورد بازگشت بعدی را به روشنی ترسیم می کند.هدف این قرارداد فرمول بندی یا تقویت تعهد بیمار به تغییر است.

تالیف:حسین جشتی

طراح قالب:عبدالهی