سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

چگونه به خود کمک کنیم

    نظر

شیوه های خودیاری

دید گاه های مخربی که توسط انسان ایجاد میشوند بازتابهای بی شماری به ارمغان می اورد.این بازتابها مانع از این میشوند که انسان فکر کند می تواند ورای فضایی که اکنون او را احاطه کرده است بیندیشد.

گرایشهای مخرب موجب میشوند که انسان خودرا غیر واقع بینانه ببیند و فکر کند واقعآ حقیر ودرمانده است وبه طور یک جانبه واکنشی دیگر را در خود ایجاد می کند که من راستی نمی توانم خودم را دریابم و به کلی توان خودم را از دست داده ام.

افکار بالقوه انسانها به خودیاری می تواند بازتابهای سازنده ای را در انسان ایجاد کند.از خود میپرسید من چگونه می توانم به خود کمک کنم؟در حالی که به ناتوان و خسته و افسرده شده ام. 

شما می توانید به طور اگاهانه تفکر خود را مورد بازیابی قرار دهید وبه تعبیر تفکرات خود بپردازید.حاصل این تفکرات تغییرات رفتاری است.با خوذ بیندیشید چقدر در این خود یاری خود وقت صرف کرده اید.

به اندیشه های سازنده خود فکر کنید.به استعدادها و توانمندیهای نهفته خود بیندیشید.فکر نکنید زمان از دست رفته رفته است چون اگر اینگونه فکر کنید فرصت بازسازی خود را از دست داده می دهید و با این کار در راه خود توقف ابجاد کرده اید.تآسف و افسوس سرزنش و ندامت را کنار بگذارید.حتی اگر دیگری هم می کوشد این احساسات را در شما ایجاد کند از او فاصله بگیرید.بدانید او هم می تواند با آهنگهای ناموزونی که می نوازدسد کننده راه شما باشد.

زمانی که به خود یاری می اندیشید بر ان متمرکز شوید.راه حلهای ایجاد شده در فکر شما می تواند حتی به صورت موقتی موجب بهتر شدن حال شما باشد.

زمانی که نمی توانید خود را سرزنش نکنید.

زمانی که وسوسه به سراغ شما می اید از قوه تخیلتان برای تسکین وپرت کردن حواس خود «از تمرکز روی وسوسه» استفاده کنید و خود را با روشهای تلقی عمیق تری پیوند زنید وتغییرات پایدارتر ونافذ تری در خود ایجاد کنید.هرزمان که وسوسه شما را می ازارد بدانید از وسعت عمق «اندیشه» خود کاسته ایدودر سطح «ساده پنداری» قدم گذاشته اید و روند تخریب را در خود آغاز کرده اید وبدینوسیله زحمات خود را به هدر داده اید.

بکوشید رویدادهای ناراحت کننده ای که توسط مواد در شما ایجاد شده است به یاد اورید.می توانید تمام فجایع ایجاد شده را در زمانهای بحران ترسیم کنید یا احساسات پریشان کنندتان را لمس کنید.

مفهوم خودیاری همان تفکراتی است که بدان اشاره شد.نوشتن جزییات احساسات قبلی وفعلی به شما کمک خواهد کرد که این احساسات را آزاد کنید.

بیان خود در حکم خودیاری وتخلیه هیجانی دارد وبه انسان کمک میکند این احساسات را به یاد آورد و با آن مواجه شود یا در آن تآمل وتمرکز کند.اما به خاطر داشته باشید این نوع بیان احساس بدون کمکهای فکری می تواند احساسات مخرب شما را افزایش دهد.

تالیف:طاهره نجمایی                                                                                                                         
طراح قالب:عبدالهی