سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

'پان پراگ' جان کودکان را تهدید می‌کند

    نظر

هنوز داستان مصیبت وبدبختی‌های ماده مخدر "اکستازی" به آخر نرسیده است که سروکله یک مخدر توهم‌زای دیگر در بازار ایران پیدا شد.
ورود ماده جدید مخدر به‌کشور  "پان پراگ" جان کودکان را تهدید می‌کند.
این ماده مخدر که آشکارا کودکان را هدف قرار داده است،اکنون در مناطق شرقی کشور یافت می‌شود و تهیه آن در مناطق دیگر کشور چندان سخت و پیچیده نیست.
نام این ماده"پان پراگ"است و در بسته‌بندی زیبا و با عکس‌های هنرپیشه‌های هندی و پاکستان به صورت آدامس، پاستیل و پودرهایی با طعم نعنا و خوشبو  کننده دهان وارد کشور می‌شود.
در میان مسوولین مبارزه با مواد مخدر در خصوص احتمال " مخدر" بودن یا نبودن این ماده اختلاف نظر وجود دارد، به گونه‌ای که یک مقام نظامی در پلیس مبارزه با مواد مخدر "پان پراگ"ها را "مخدر" نمی‌داند، اما ، جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد این ماده را نوعی "ماده مخدر صناعی" می‌داند.
سرتیپ دوم پاسدار نبی‌کوهکن که در پلیس مبارزه باموادمخدر فعالیت می‌کند، گفت: ممکن است "پان پراگ"ها محرک باشد، اما در زمره موادمخدر قرار ندارند.
وی باتاکیدبه‌اینکه در قوانین‌کشور برای حمل‌کنندگان و استفاده‌کنندگان "پان پراگ" مجازاتی تعریف نشده‌است، گفت: این مواد به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شود و به هیچ وجه مورد تایید و کنترل پلیس مبارزه با مواد مخدر نیست.
"کوهکن" افزود: البته می‌توان با ورود این ماده به استناد قانون قاچاق ممانعت کرد و واردکنندگان "پان پراگ"ها را تحت پیگرد قرار داد.
این در حالی است که جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اخیرا در سخنانی نسبت به شیوع مصرف "پان پراگ"ها در میان جوانان و نوجوانان کشور هشدار داده بود.
محمدرضا جهانی، "پان پراگ"ها را نوعی ماده مخدر صناعی دانست و گفت که عوامل سودجو این ماده مخدر را با عنوان خوشبوکننده‌دهان به جوانان و نوجوانان می‌فروشند.
آنچه مسلم است باید از عوامل تشتت تصمیم‌گیری در روند مبارزه با مواد مخدر پرهیز شود و مرجع تصمیم‌گیری در خصوص مخدر بودن یا نبودن مواد نوظهور در عرصه مخدرها نیز واحد باشد تا تصمیم‌گیری‌ها بهنگام و تاثیرات تصمیمات نیز در جامعه به سرعت آشکار شود.
بررسی‌های به‌عمل آمده از11نوع "پان پراگ"های موجود درسطح استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که شش نوع از این مواد حامل مواد افیونی هستند.
مبادی ورود این مواد به ایران، کشورهای افغانستان و پاکستان بوده و قیمت آن نیز در استان‌های شرقی کشور از500 ریال تا سه هزار ریال در نوسان است.
اما، "پان پراگ" چیست و چه تاثیری در فدری که آن را مصرف می‌کند، دارد؟ "پان پراگ"ها با نام‌های، "پان" ،PAAN چالیا" CHAALIAگوتکا GUTKHA و " نیسوار " NISWAR در پاکستان، اندونزی، مالزی، فیلیپین، چین، تایوان، کامبوج، ویتنام، لائوس و هند تولید می‌شود. محتویات "پان پراگ"ها ترکیبی از تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه‌های معطر، ساخارین و اسانس‌ها و افزودنی‌های غیرمجاز دیگر است.
این مواد که با طعم‌هایی چون "نعناع" عرضه می‌شود، دارای ترکیباتی چون "آرسنیک"، "کربنات"، "منیزیم" و "سرب" است.
ماده‌مخدر "پان پراگ" از دانه‌هایی به نام "بتل"  BETELبه دست می‌آید که دربرگ درخت "آرکا کیتچیو" ARECA CATECHU وجود دارد. مصرف مستقیم این محصول باعث قرمزی رنگ دهان می‌شود.
این درخت در اندونزی، مالزی، فیلیپین، چین، تایوان، کامبوج، ویتنام، لائوس، هند و پاکستان می‌روید.
دلیلی که مصرف‌کنندگان "پان پراگ"ها را به سمت آن می‌کشد ، احساس گرمی، سرخوشی موقت، سبکی سر، گیجی و شادی کاذب است.
طبق آمارهای موجود، کشور هندوستان به دلیل مصرف زیاد مردم آن از این ماده، مقام دوم سرطان دهان را در دنیا دارد.
به دلیل اینکه برگ درخت "آرکا کیتچیو" گرانبها است، سودجویان و توزیع کنندگان"پان پراگ" ازخاکستر و موادتقلبی به جای برگ درخت استفاده می‌کنند.
باجوشاندن موادی که‌در تولید "پان پراگ"ها به کار برده می‌شود و پیچاندن عصاره آن در برگ درختی به نام "وین"،VIN گوتکا ساخته می‌شود.
نیکوتین موجود در این مواد سبب زردی رنگ دندان‌ها و ایجاد آسیب جدی به سلول‌های مغزی می‌شود.
با مصرف این مواد، بزاق دهان افزایش یافته و خروج مکرر آب دهان مصرف  کننده، سبب ایجاد بیماری‌های عفونی مانند سل و هپاتیت می‌شود.
از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی، شادی کاذب و تشنگی از دیگر عوارض مصرف مواد "پان پراگ" است.
ایجاد دلبستگی و اعتیاد مهمترین عارضه مصرف این مواد مخدر صناعی است.

منبع:Congress60