سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

معتادین روان گردانها 50% تختهای بیمارستان ها را اشغال کرده اند

    نظر
سوء مصرف و مسمومیت با قرص‌های روان گردان بین نوجوانان و جوانان رو به افزایش است و اکنون بیش از 50 درصد تخت‌های روان پزشکی کشور به این افراد اختصاص می‌یابد و به همین علت دیگر بیماران روانی به ویژه مبتلایان به اسکیزوفرنیا امکان بستری پیدا نمی‌کنند.
مسئله‌ای که به تازگی به وجود آمده این است که گرایش جوانان به مصرف مواد محرک و روان گردان‌ها بسیار بیشتر شده است و افزایش سوء مصرف این مواد در بین نوجوانان و جوانان باعث شده است که این افراد تعداد زیادی از تخت‌های روان پزشکی کشور را اشغال کنند.
مشکل جدیدی که برای درمان افراد مصرف کننده داروهای محرک و روان گردان به وجود آمده این است که در گذشته و به طور معمول این افراد بعد از حدود یک ماه درمان، بهبود پیدا می‌کردند و مرخص می‌شدند اما اکنون دیده می‌شود که علائم روان‌پریشی و بیماری روانی در این افراد تا حدود 6ماه ادامه پیدا می‌کند و به درمان‌های معمول جواب نمی‌دهند.
مصرف کنندگان محرک‌ها و روان گردان‌ها دیگر به درمان‌های معمول جواب نمی‌دهند و علائم روان پریشی و بیماری‌های روانی دیگر تا حداقل 6 ماه در آن ها می‌ماند.
گسترش مصرف مواد روان گردان و محرک‌ها در بین نوجوانان و جوانان به دلیل نگاه غلطی است که این افراد دارند و اکثر تصور می‌کنند که این مواد انرژی‌زاست، تمرکز را زیاد می‌کند و تمایلات جنسی را بهبود می‌بخشد که این تصورها غلط است، بیشتر این مواد، قرص های روان گردانی است که به نام های مختلف اکس و انواع دیگر نام های تجاری در بازار به طور غیر قانونی به فروش می رسد.
بسیاری از جوانان این قرص ها را به علت تبلیغات غلط برای افزایش میل جنسی مصرف می‌کنند و به همین علت روابط غیر متعارف جنسی خواهند داشت و همین مسئله به گسترش بیماری ایدز در جامعه منجر می‌شود که زنگ خطر آن مدت هاست به صدا درآمده است.