سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

جیب و تینا مواد مخدر جدید در ایران

    نظر

اخیرا مواردی از شیوع مصرف مواد محرکی با نام‌های جدید «جیب» و «تینا» در برخی محافل شبانه به گوش می‌رسد که به گفته معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد همه این موادی که هر از گاهی با نام جدید در بازار شایع می‌شود، از نوع مواد محرک با عوارض مشابه است.
اخیرا شنیده شده که در برخی محافل دوستانه و شبانه، محرک‌هایی با نام «جیب» و «تینا» با هدف بیدار ماندن برای ساعات طولانی و تخلیه انرژی بدون وقفه با انجام حرکات موزون مورد توجه قرار می‌گیرد.

این مواد که صورت تدخینی و با دود کردن استعمال می‌شود، شکلی از مت‌آمفتامین متبلور است که بدون بو و رنگ و مثل یک تکه یخ، سنگ نمک یا سنگ کوارتز است.
 این مواد محرک با نام جدید  در طبقه‌بندی مواد شیمیایی غیرمجاز و محرک سیستم عصبی مرکزی قرار دارند و مدت اثر انها در شخص زیاد است.
 عوارض مصرف آن‌ها را مشابه آمفتامین‌ها میباشد. متاسفانه عمده مصرف‌کنندگان اعتیادآورهای جدید در سنین پایین هستند و اکثرا اولین تجربه خود را می‌گذرانند، لذا مصرف‌کنندگان اعتیادآورهای جدید عمدتا کهنه‌کار و باسابقه نیستند.

نبود آشنایی کافی جامعه نسبت به اعتیادآورهای جدید که با ترکیب یکسان اما نام‌های متنوع در بازار توزیع می‌شود، اصولا تعداد طبقه‌های مواد مخدر چندان زیاد نیست و تنها نام و ظاهر این مواد متنوع و متفاوت می‌شود تا هم مشتری لازم برای آن‌ها پیدا شود و هم آن‌هایی که سابقا از مواد آشنا و قدیمی سرخورده شدهاعتیادآورهایی که به نام جدید در بین جوانان توزیع می‌شود، عمدتا ترکیبی از مرفین، آمفتامین یا کوکائین هستند، تاکید می‌کند که جوانان نباید فریب نام اعتیادآورهای جدید را بخورند، زیرا تنها نام این مواد تغییر کرده و ترکیب آن‌ها متشکل از همان اعتیادآورهای آشناست.‌اند، به امید پیدا کردن مواد جایگزین، به اعتیادآورهای جدید روی ‌آورند.

هر ماده‌ای که با مصرف شدن، مصرف‌کننده به اصطلاح عوام، «بی‌خودی» شاد و شنگول می‌شود و حس می‌کند که به طور ناگهانی، روحیه‌اش از این رو به آن رو شده، توانش یک دفعه‌ افزایش می‌یابد و غم و غصه‌هایش به طور لحظه‌ای فراموش می‌شود، یک ماده اعتیادآور است.