سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

تیم امداد رسان سیار

    نظر

تیم امداد رسان سیار (OUT REACH)

امروزه به همگان مسلم شده رخداد اعتیاد عمدتاً ناشی از رویارویی چها عامل ناهنجار اعم از فقر، بیکاری، اضطراب و افسردگی است. واکنش های انسان در مواجهه با هر کدام از این فشارها متفاوت بوده و آستانه تحمل در برابر آنها یکسان نیست. بدیهی است که هر زمان این عوامل با یکدیگر توام می گردد احتمال بروز رفتارهای غیر معمول و پر خطر همچون مصرف مواد مخدر و محرک دور از انتظار نیست. در مورد مصرف کنندگان مواد باید بدانیم که اکثریت آنها با توجه به درمان های موجود (شامل درمانهای دارویی و روانشناختی) قادر به ترک دائمی مواد نیستند و خواه ناخواه گروهی از آنان به مصرف مواد ادامه می دهند. پس لازم است به آنها کمک شود تا از مصرف مواد پرخطر به سمت مواد کم خطرتر حرکت کنند که در این راستا یکی از وظایف مرکز گذری کاهش آسیب راه اندازی تیم out reach می باشد.

یک تیم امداد رسان سیار در خارج از مرکز در محله های تحت پوشش و پاتوق های معتادان تزریقی رفته و ضمن آکوزش در خصوص نحوه تزریق بهداشتی و عدم استفاده از سرنگ مشترک به منظور جلوگیری از شیوع بیماریهایی چون ایدز و هپاتیت، سوزن و سرنگ استریل به آنها ارائه داده و سرنگ های آلوده جمع آوری می نماید. همچنین در خصوص رفتارهای جنسی سالم آموزش داده و کاندوم در اختیار آنان قرار می دهند.

نحوه اجرای برنامه های سیاری:

نوع برخورد: چهره به چهره

مدت زمان هر ارتباط: 5-20 دقیقه

فعالیت ها: ارزیابی جمعیت هدف، ارسال پیام های بهداشتی، توزیع انواع ادوات، اتصال و ارجاع به برنامه های درمانی دیگر، ارجاع برای مشاوره ایدز

ارائه دهندگان: معتادان بهبود یافته بهترین افراد جهت تیم امداد رسان سیار هستند

مکان پاتوق ها: پارکها، مناطق بایر، کوچه ها و ...

امداد رسانان سیاری باید در محل زندگی مهتادان با آنان ارتباط برقرار کنند و با زبان خودشان و در نهایت انعطاف برخورد کرده، قدرت کار کردن در محیط طبیعی سوء مصرف مواد را داشته باشد و کلیه وقایع  راثبت کرده و آگاهی صحیح از عوارض سوء مصرف مواد بخصوص به روش تزریقی و راههای پیشگیری از آنها را داشته باشند.

یک تیم امداد رسان باید چه نکاتی را رعایت کند؟

1.      خود را به عنوان یک امداد رسان معرفی کند

2.      صحیح لباس بپوشد

3.      صحیح حرف بزند

4.      تهدید نکند

5.      قضاوت نکند

6.      ارزشهای اخلاقی مانند ناسزا نگفتن، تحقیر نکردن، دعوا نکردن، نصیحت نکردم، مداخله نکردن در مسائل خصوصی، نگرفتن و ندادن هدیه را رعایت نماید