سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

تناقض در آمارهای رسمی و غیررسمی اعتیاد زنان

    نظر
این روزها آمار‌های متناقضی درباره زنان معتاد در کشور اعلام می‌شود؛ آمارهایی که کم یا زیادش هردو نگران‌کننده است. به نظر می‌رسد که بین وجود 60 یا 150 هزار معتاد زن در ایران در آمار و ارقام تفاوت وجود دارد چرا که این آمار با هم تناقض دارد و شاید عدد سومی هم وجود داشته باشد. اما در نگاه کلی‌تر نسبت به این قضیه وجود هر زن معتاد می‌تواند به بدنه جامعه لطمات بسیاری وارد کند! حتی بیشتر از مردان چرا که زنان پرورش‌دهندگان آینده‌سازان هستند.
60 هزار زن معتاد در کشور وجود دارد. طبق آخرین یافته‌های به دست آمده از ارزیابی وضعیت اعتیاد در کشور، پنج تا شش درصد معتادان کشور، زن هستند که با احتساب جمعیت پایه حداکثر یک میلیون و 200 هزار نفری برای معتادان رسمی کشور، این تعداد به 60 هزار نفر می‌رسد. این در حالی‌است که در منابع غیر‌دولتی آماری 2 یا 3 برابر آمار اعلام شده توسط پژوهشگران در این زمینه اعلام می‌شود اینکه آمار زنان معتاد به هرویین، حشیش و دیگر مواد اپیوئیدی در ایران به 150 هزار نفر می‌رسد.

زنانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، از آسیب‌های مغزی قابل توجهی نسبت به مردان برخوردارند و تخریب اعتیاد ناشی از اعتیاد برای آن‌ها بیشتر از مردان است. مجری طرح ارزیابی وضعیت اعتیاد در کشوردر جایی دیگر اعلام کرده: بر خلاف کمتر بودن آمار زنان معتاد نسبت به مردان معتاد، نسبت زنان معتاد تحت درمان، بسیار کمتر از مردان است که این مسئله برای جامعه نگران‌کننده به نظر می‌رسد و باید «تابو»های موجود در این زمینه از بین برود، تا زنان معتاد به راحتی برای درمان اقدام کنند.

در حالی که بسیاری از زنان و دختران معتاد به دلیل قوانین عرفی که در جامعه وجود دارد و به یک زن و دختر معتاد در جامعه انگ زده می‌شود کمتر تصور مراجعه به مراکز خود معرف را دارند لذا اغلب، اعتیاد در زنان و دختران پنهان مانده و بخش قابل توجهی از جمعیت معتادان زن کشور درآمار گنجانده نمی‌شود در این میان برخی گزارش‌ها هم بر این امر تأکید دارد که در مقابل هر 100 مرد معتاد 7 زن معتاد در کشور وجود دارد.