سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

تحفه پاکستان

    نظر

اما همانگونه که اشاره شد شاید یکی از مهمترین نهادهای متولی در خصوص نظارت بر توزیع و عرضه این گونه مواد ستاد مبارزه با موادمخدر باشد، بنابراین به سراغ مسئولان این ستاد رفته و موضوع را با آنها نیز در میان می‌گذاریم. مدیرکل امور درمان، بازتوانی و حرفه‌آموزی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور در این باره به ما می‌گوید: این نوع مواد در واقع در کشور پاکستان تولید و از طریق مرزهای شرقی وارد کشور می‌شود.

دکتر سعید صفائیان می‌افزاید: از آنجایی که ورود این گونه مواد به صورت منسجم صورت نمی‌گیرد تاکنون گزارشی رسمی در خصوص کشفیات این گونه مواد نداشته‌ایم.
وی می‌افزاید: متأسفانه این گونه مواد ظاهر شناسایی ندارند و به محض اطلاع و آشنایی مأموران و کارشناسان ما با ظاهر و شکل و بسته‌بندی این مواد، در آن سوی مرزها بلافاصله شکل و ظاهر مواد را تغییر می‌دهند بنابراین تشخیص این مواد براساس شکل و ظاهر در مرزها کار دشواری است.
وی خاطرنشان می‌کند: البته در حال حاضر آمادگی کامل برای ارائه خدمات پزشکی و روانپزشکی در خصوص مبتلایان به مصرف این گونه مواد را داریم و پزشکانی نیز در این باره آموزش‌های لازم را دیده‌اند.
دکتر صفائیان می‌افزاید: توصیه ما به خانواده‌ها این است که بیشتر مراقب نوجوانان و جوانان خود باشند. زیرا برخی از جوانان به اشتباه فکر می‌کنند این نوع مواد می‌تواند شادی‌بخش باشد بنابراین برای رهایی از افسردگی و فرار از مشکلات روحی و اجتماعی به مصرف این مواد روی می‌آورند.

مدیرکل امور درمانی، بازتوانی و حرفه‌آموزی ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین با هشدار نسبت به عوارض سوء مصرف این گونه مواد می‌گوید: متأسفانه مصرف این گونه مواد توهم?زاست و در درازمدت می‌تواند مشکلات روحی و روانی برای فرد مصرف‌کننده داشته باشد.

قیمت‌های نازل

اما بد نیست بدانید این آدامس ها و خوشبوکننده‌های دهان که با قیمتی بین 50 تا 300 تومان به فروش می‌رسد درواقع همان ناس کثیف است که لباس خوش‌تیپی به تنش کرده‌اند و جزو خوشبوکننده‌های دهان به شمار می‌آید.

برای تهیه آدامس‌ها و پاستیل‌های پان، دانه‌های قرمز و درشت درخت تبل را در برگ درخت پیچیده و با تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه‌جات معطر، ساخارین و مقدار زیادی اسانس و افزودنی‌های غیرمجاز دیگر مخلوط می‌کنند. تحقیقاتی که روی آدامس‌ها و خوشبوکننده‌های دهان پان در سیستان و بلوچستان انجام شده نشان می‌دهد در 11نوع از آنها مقداری هم موادمخدر دیگر اضافه شده است. همچنین در برخی از نمونه‌ها نیز آرسنیک، کربنات منیزیم و سرب مشاهده شده است. دلیلی که مصرف‌کنندگان پان را به سمت آن می کشد احساس گرمی، سرخوشی موقت، سبکی سر، گیجی و شادی کاذبی است که پس از مصرف آن دست می‌دهد اما این ماده توهم‌زا آنقدر ویران کننده است که مضراتش را نمی‌شود شمرد.

پان پراگ که حالا به صورت آدامس (جویدنی) و پاستیل (مکیدنی) وارد کشور می‌شود به لثه?ها آسیب شدید می?رساند چراکه نیکوتین آن به سرعت از طریق مخاط دهان جذب شده و باعث بدرنگی دندان‌ها می‌شود. علاوه بر آن مصرف این ماده زمینه ساز بروز سرطان‌های دهان، حنجره و لثه می‌شود. آمارها نشان می‌دهد کشور هندوستان به دلیل مصرف زیاد از این ماده، مقام دوم سرطان دهان را در دنیا دارد. اما این تمام ماجرا نیست. پان پراگ علاوه بر اینها بر روی دستگاه تنفسی و قلب و عروق مصرف‌کننده تأثیر سوء دارد و با جذب شدن توسط بزاق دهان سلول‌های مغزی فرد را هم مورد آسیب قرار می‌دهد.

اما مهمترین هراسی که از این ماده وجود دارد وابستگی است که این ماده به مخدرهای سنگین‌تر و قویتر ایجاد می‌کند. پان همان کاری را می‌کند که اکس یا حتی سیگار انجام می‌دهند؛ معرفی مصرف‌کننده به دنیای مخدرهای قویتر اما میلیون‌ها بار وحشتناک‌تر. دلیلش هم این است که اگر اکس و سیگار از دوران جوانی و نوجوانی، افراد را آلوده می‌کنند پان‌پراگ که به عنوان خوشبوکننده دهان یا آدامس با طعم نعنا وارد بازار شده، حتی کودکان دبستانی و خردسال را هم به حفره بزرگ اعتیاد می‌کشاند و آنها را به سمت وابستگی و اعتیاد به موادمخدر قویتر راهنمایی می‌کند