سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

افزایش بیرویه گرایش به مصرف شیشه در میان جوانان

    نظر

مدت‌هاست کارشناسان نسبت به رواج ماده مخدر «شیشه» هشدار می‌دهند و از افزایش گرایش جوانان به این ماده ابراز نگرانی می‌کنند. اما درصورتی که تنها به همین هشدار دادن‌ها و ابراز نگرانی‌ها اکتفا شود و کار اجرایی و اطلاع‌رسانی مناسب صورت نگیرد همچنان با روند افزایش مصرف‌کنندگان این ماده مواجه خواهیم بود؛ روندی که به گفته مدیرکل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تهدیدی علیه جامعه است.

امروزه شبکه‌های قاچاق با افزایش قاچاق هروئین فشرده و انتقال آن به داخل کشور سعی در تغییر الگوی مصرف کشور دارند زیرا حمل‌ونقل ساده این ماده مخدر شیمیایی، آسیب‌پذیری بیشتر آن برای جمعیت معتاد و نیز سودآفرینی آن برای شبکه‌های قاچاق ازجمله انگیزه‌های این شبکه‌ها در افزایش قاچاق هروئین فشرده به شمار می‌رود. به گزارش ایسنا، زاهدیان یکی از مشکلات موجود در زمینه‌ اعتیاد را افزایش گرایش معتادان به مصرف ماده مخدر شیشه ذکر کرد و گفت: تمهیداتی اندیشیده شده است تا در برخورد با شبکه‌های قاچاق اقدامات جدی‌تری انجام شود. وی ادامه داد: اقشار جامعه به ویژه نسل جوان به سخنان فریبکارانه عناصر این شبکه‌ها مبنی بر ایجاد لاغری یا افزایش توان ذهنی و جسمی در قبال مصرف شیشه توجهی نکنند زیرا وابستگی به مواد روانگردان مشکلات آنان را دوچندان خواهد کرد.
تاکنون پروتکل درمانی یا دارویی مشخصی برای بهبود این بیماران پیدا نشده است و این از مباحث قابل توجهی است که افراد بیمار باید به آن توجه کنند زیرا این مشکل، یک خطر جدی و بزرگ برای آنان و جامعه محسوب می‌شود.

اعتیاد به شیشه هیچ‌گونه روش درمانی ندارد و در هیچ جای دنیا نیز تاکنون روش درمان دارویی برای اعتیاد به این ماده خطرناک پیدا نشده است، نه متادون و نه بوپرنورفین که داروهای شناخته شده درمان جایگزین برای هروئین، کراک و تریاک هستند، هیچکدام در درمان اعتیاد به شیشه تأثیری ندارند و فقط می‌توان از درمان‌های غیر دارویی مانند روان‌درمانی و مشاوره برای این افراد استفاده کرد که تأثیر این روش‌ها نیز در درمان اعتیاد به شیشه بسیار کم است.