سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسیب شناسی اعتیاد

اعتیاد در مدارس نباید به لعاب سیاسی آمیخته شود

    نظر

اغراق در مورد اعتیاد در مدارس، هنجارسازی اعتیاد در دانش‌آموزان و بی‌اعتمادی خانواده‌ها نسبت به مدارس را در پی دارد .
 ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان مرکز مانیتورینگ اعتیاد و مواد مخدر، مبنای مباحث آماری و ابلاغ برنامه‌هاست؛ لذا اعلام هرگونه آمار از سوی این ستاد حتما بر اساس یافته‌های پژوهشی صورت می‌گیرد.

البته مقوله اعتیاد در مدارس نباید به یک لعاب سیاسی آمیخته شود، زیرا این مقوله تنها یک موضوع اجتماعی است و باید با نگاه اجتماعی به حل آن پرداخته شود و علاوه بر این برای جلوگیری از ایجاد تلاطم در جامعه دانش‌آموزی و از بین نرفتن اعتماد خانواده‌ها نسبت به مراکز آموزشی باید اعلام هرگونه آمار در مورد اعتیاد دانش‌آموزان بر اساس پژوهش‌های کاربردی باشد. 
این گروه‌ها باید به مقوله اعتیاد در مدارس با ظرافت بپردازند، زیرا نتایج بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگر بخواهیم به مسایل اعتیاد دانش آموزی با اغراق بپردازیم، این امر تنها سبب هنجارسازی اعتیاد در دانش‌آموزان خواهد شد که نتیجه آن زمینه سازی برای تقویت و توسعه اعتیاد در بین این گروه است.
 در مجموع در مورد آمار اعتیاد در افراد تحصیل‌کرده و دانشگاهی نیز باید یک پژوهش جدی صورت گیرد، لذا انتظار می‌رود دانشگاه‌ها در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد، پایان‌نامه‌های دانشجویی را به سمت بررسی وضعیت اعتیاد در دانشگاه‌ها سوق دهند که البته این اقدام مورد حمایت مالی و معنوی ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار می‌گیرد.
اطلاع رسانی مستمر، آرام و عمیق در مورد مبارزه با مواد مخدر، آموزش مهارت‌های زندگی و گسترش ارتباط موثر در بین اقشار اجتماعی را سه مولفه‌ی اصلی برای مصون سازی جامعه در برابر اعتیاد خواند و یادآور شد: متاسفانه در عصر ارتباطات، میزان ارتباطات بین اعضای خانواده‌ها به شدت کاهش یافته و این در حالیست که صحبت هر چند کوتاه والدین با فرزندان در طول روز در مورد آسیب‌های اجتماعی، در کاهش گرایش آن‌ها به این آسیب‌ها به ویژه اعتیاد بسیار موثر است.